søndag, januar 29, 2012

Og de nominerte er...

Da nærmer det seg den tida hvor herværende blogger skal prøve å gjette hvilke bøker som blir nominert til den departementale litteraturprisen igjen. Det pleier jo ikke å gå så bra
( altså hva mine gjetninger angår) men pågangsmotet og sportsånden er det ingen ting å si på! Jeg gir meg aldri!

Jeg ser til min store forskrekkelse at jeg ikke har merket mer enn én av fjorårets barne- og ungdomsbøker med det ærefulle emneordet ”Mulig litteraturprisvinner 2011”. Og da snakker jeg om
  • La Stå av Arnt Birkedal. Denne forfatteren er blitt nominert i hvert fall én gang før uten å nå opp. Kanskje det er tid for Birkedal i år.
Men herregud da, vi må da kunne hoste opp et par til!
  • Kanskje Hilde Hagerups Spøkelsene på Frostøy
  • Charlotte Glaser Munch er jo aldri dårlig, så Nødinngang kan jo være en aktuell kandidat, men har kanskje større tro på
  • Gyldig Fravær av Harald Rosenløw Eeg, men noe sier meg at det ikke blir den heller. (Spør meg ikke hvorfor. Intuisjon, kanskje. )
  • Mitt bankande hjarte av Alf Kjetil Walgermo er jo også en glimrende bok, og en annen mulighet er
  • Minus meg av Ingelin Røssland, også den boka om ei jente med en hjertelidelse.
Og da holder det kanskje med forslag. Hvis jeg skal snevre det inn til tre tipper jeg – altså i tillegg til
  1. La stå! av Arnt Birkedal som er min favoritt.
  2. Spøkelsene på Frostøy av Hilde Hagerup (for en noe nyskapende form for spøkelsesfortellinger)
  3. Mitt bankande hjarte av Alf Kjetil Walgermo
EDIT 4 februar: Holdt jo på å glemme Arons maskin av Sverre Knudsen. Denne boka er jo både brageprisnominert og dessuten fikk den nettopp Riksmålsprisen. ( Og i motsetning til enkelte andre utakknemlige beist tok Knudsen pent i mot prisen) Derfor må en av de tre på lista over utgå. Siden JEG likte best Walgermos bok må dessverre Spøkelsene på Frostøy utgå.

Edit 13 februar. Enda en grov forglemmelse : Etterpå varer så lenge av Karin Kinge Lindboe!!!
Denne boka er også nominert til kritikerprisen. Bloggpost kommer selvfølgelig men akkurat nå er jeg helt stokka av forkjølelsesdævelskap av alle slag! Min endelige gjetning ( i tilfeldig rekkefølge) blir:
  1. La stå! av Arnt Birkedal som er min favoritt.
  2. Arons maskin av Sverre Knudsen som jeg har blogget om her.
  3. Etterpå varer så lenge av Karin Kinge Lindboe
Når det gjelder debutantprisen har jeg skam å bekjenne ikke flere enn to kandidater.
  1. Den ene er Utfor av Sunnive Relling Berg, og den andre er
  2. Høsten av Jan Henrik Nielsen, som er min favoritt.
Begge bøkene er fått formidabel mottakelse, Relling Berg ble intet mindre enn nominert til Brageprisen og Nielsen har også fått gode kritikker. Og som ikke det er nok blir sistnevnte bok også oversatt på et fransk prestisjeforlag, hva som nå måtte ligge i begrepet ”prestisjeforlag”. Uansett er det bare å gratulere! OK da: Hvis vi MÅ ha med en bok til så kan vi jo ta med
  • Aldrin Akrobat blir astronaut av Webjørn S. Espeland, som har et ganske sprelsk språk og er en småmorsom – om ikke så fryktelig original – vri på ( blant annet ) måneferden. Boka har fått gode kritikker, blant annet gir Guri Hjeltnes i VG boka terningkast 5. (Visste ærlig talt ikke at Guri Hjeltnes anmelder barnebøker, sannelig en allsidig dame.)
Når det gjelder klassen for faktabøker har jeg i HVERT fall ikke mer enn to forslag, men så har jeg da heller ikke lest hver bidige faktabok utkommet i 2011.
  1. Ett hett tips er (den også brageprisnominerte) boka Gjøken av Bjørn Ersland og Hilde Kramer. Dette er en genialt enkel men likevel informativ bok om den kanskje ikke mest velsette av alle fuglearter; gjøken.
  2. Et annet tips er Spillet om Sydpolen av Jon Ewo og Bjørn Ousland. Også en verdig vinner av denne prisen.
Ellers kan vel begge disse bøkene også ligge bra an til å få illustrasjonsprisen.

Til slutt billedbøkene:
Som vanlig litt ut av lufta:
  1. Jenta som ikke kunne slutte å gråte av Sara Li Stenrud og Maja Nøkleby har originale og virkningsfulle bilder,
  2. Barbie-Nils og pistolproblemet av Kari Tinnen og Mari Kanstad Johnsen har noen fantastiske illustrasjoner med en energisk og variert fargebruk og ellers en original vri på et noe forslitt tema. Det virker som forlaget har enda større tror på
  3. Når alle sover av Nicolai Houm og Rune Markus, siden de har lagt ut en sånn ISSUU-sak. Og den er da også en riktig ”heftig billedbok” for å bruke forlagets egen beskrivelse av boka.
Ser for resten at alle de tre fra min side foreslåtte billedbøkene kommer fra Gyldendal forlag, så da burde i hvert fall de være fornøyd.

Måtte den beste vinne. Det eneste som er sikkert er at det som vanlig er Kulturministeren som skal dele ut prisene på den store dagen. Sannsynligheten er vel også stor for at hun også denne gangen kommer til å snuble på navnene til de lykkelige nominerte og vinnere, dette er antakelig noe vi bare MÅ leve med. Uansett: om hundre år er allting glemt.

Det er vel stort sett de samme som kommer denne gangen også, og regner med at også serveringa følger tradisjonen. Til slutt kan jeg jo nok en gang sende noen varme tanker til Mette Helfjord som fikk trumfet igjennom at også vi fotfolket i barne- og ungdomslitteraturen skulle få anledning til å ta for oss av lekkerbiskenene, både hva tørt og flytende angår. De siste årene har da også vinen blitt servert i sjenerøse mengder. Skål for barne- og ungdomslitteraturen; for de heldige vinnere, de som burde ha vunnet og for oss vanlige dødelige formidlere.

Ingen kommentarer: