tirsdag, oktober 18, 2011

Ung i dag

Gyldig fravær av Harald Roseløw Eeg er forfatterens første ungdomsbok siden 2006. Fem ungdommer sitter på T-banen, så sprenges en bombe, og de blir overlatt til seg selv og må tross i alle ulikheter samarbeide for å overleve. En spennende tema som denne forfatteren – ikke overraskende - får mye ut av. Ikke helt unaturlig får man assosiasjoner til visse begivenheter i sommer, men i følge dette intervjuet ble manuset levert før 22/ 7 .

Min favoritt blant Rosenløw Eegs bøker er fremdeles Vrengt, boka om de ungdommene i disco- kula, og som i denne er heller ikke ungdommene i "Gyldig fravær" helt A- 4. Vi møter
  • Anjo, som er blitt interessert i islam,
  • Bruno, tagger, har blant annet laget en tag på T-banen til ære for Anjo,
  • Sherpa, som blir presset/ lurt av sin bror til å drive med langing
  • Ida, skoleflink og sliter med tvangshandlinger,
  • Og Albert, statsministerens sønn, egentlig ganske ufordragelig.
Litt tilbake til Vrengt igjen; på slutten av denne boka skildres et sterkt møte mellom (dette noe fritt etter hukommelsen) jeg-personen og en autistisk gutt. Hovedpersonen klarer ved et mirakel å oppnå en slags kontakt med denne helt lukkede personen. Også i ”Gyldig fravær” finner man noen fine "magiske" møter mellom to personer.

Ellers kan man trygt si at forfatteren beveger seg en del utenfor det virkelige liv, slik som den noe selsomme forsamlinga ungdommene møter nede i undergrunnen. En av disse, en eldre dame, kalles Valkyrie, muligens fordi handlinga er under Valkyrie plass? Eller siktes det til Valkyriene i norrøn mytologi?

Til tider intens lesning, men synes noen ganger forfatteren trekker litt store veksler på leserens tålmodighet og kunne kanskje ha kutta litt. Den forrige ungdomsboka av Harald Rosenløw Eeg, Alt annet en pensum, syntes jeg var til overmål svart til ungdomsbok å være, mens denne er – tross i den ganske dystre stemninga - mer optimistisk. Som forfatteren selv sier i intervjuet:
”Når en ekstremsituasjoner oppstår, hentes det fine i det unge mennesket frem. Ikke frykten, men savnet, sårbarheten og standhaftigheten som oppstår når det som ligger bak fasaden avdekkes. Det har vi sett etter 22. juli, og det er det mitt prosjekt har dreiet seg om”.
Årets bok har også en lykkelig slutt – hvis jeg har skjønt slutten riktig

Mens Rosenløw Eegs bok beveger seg i crossoverlandet mellom ungdoms- og voksenbøker er det helt klart at Arne Garvang skriver for yngre lesere. Styrken ved Muffe 4 ( som altså er den fjerde boka om Muffe og den andre jeg leser om denne evige tenåringen) er språket og den lune fortellerstemmen. Jegfortelleren Muffe framstår som en fornuftig og trivelig kar og boka har mye humor. Temaene er kjærlighetstrøbbel, litt familieproblemer ( mor og far skilt og far med nye dame), og narkotika. Muffe møter Line, overklassejenta som bor på 320 kvadratmeter i Skovveien på Frogner og som har havnet på kjøret og gjennom henne konfronteres han med de harde sider av livet. Slutten tipper nok litt over på troverdighetssida, men hensikten fra forfatterens side er utvilsomt den beste, å gi ungdommen troen på godheten. Handlinga i denne finner - bortsett fra i Oslo og en snartur til København - i hovedsak sted i Drammen. Derfor kan vi jo i all beskjedenhet avslutte med denne billedreportasje fra Drammen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

"Gyldig fravær" er en skremmende aktuell ungdomsbok om ungdom og terror. Jeg synes forskjellige ungdommer med ulike bakgrunner i hovedstaden var svært godt beskrevet. Overlevelse etter katastrofer har vært et tema i mange dstopier for ungdom - men nå er det den nære virkelighet som skildres i hovedstaden-en ungdomsbok vi trenger

elis lesebabbel sa...

Takk for utfyllende kommentar. Er enig i din kommentar ang skildringa av disse ungdommene. Forfatteren går virkelig i dybden der.

Anonym sa...

Jeg skjønte ikke helt slutten (spoiler)

Gikk verden under?

elis lesebabbel sa...

Jeg tror ikke det. Jeg tror at døden ( den mannen som vi leser om noen ganger) måtte gi slipp på dem. Med forbehold om at det er en stund siden jeg leste boka.

Anonym sa...

De befinner seg på gamle Valkyrie plass stasjon med "Valkyrie". Innmari kult! Visste ikke at den fantes før jeg leste boka, den fikke meg til å oppdage Volvat stasjon og Elisenberg stasjon også :)

Anonym sa...

Jeg er en annen Anonym enn den som har kommentert først her, men samme Anonym som har kommentert rett over ;)

Ungdommene klarte seg ja, de kom opp gjennom utgangen til Valkyrien gatekjøkken, som også finnes på ordentlig. Og nedgangen til Valkyrien stasjon går også fra dette gatekjøkkenet på ordentlig... :) Jeg tror du har tolket helt rett i at drage-mannen er "Døden", og at han på slutten må gi slipp på ungdommene... Synes boka er kul, men veeeeldig langtekkelig ganske ofte... Hadde Eeg kutta ned disse partiene hadde boka blitt super! :)