fredag, mars 11, 2011

Ikke lenge til nå!

Så var spenninga utløst for denne gangen! Nomineringene til Departementprisen er klare.

Litteraturprisen: her blei det jo helbom fra min side!
De nominerte ble:
  • Endre Lund Eriksen: Pitbull-Terje på sporet av den tapte far
  • Marit Kaldhol Søkeord: ayotzintli
  • Jo Nesbø Doktor Proktor og verdens undergang. Kanskje
Om disse fortjener prisen mer enn de JEG forslo er det litt vanskelig å uttale seg om siden jeg ikke har lest noen av dem. (På en måte er det jo litt morsomt hvis Endre Lund Eriksen stikker av med prisen igjen, siden han også fikk den for den første boka i serien. Dette har vel ikke skjedd siden Toril Thorstad Hauger hadde fast abonnement på prisen i forbindelse med vikingserien. )

Når det gjelder debutantprisen var jeg heldigere. To av de jeg gjetta på er nominert. Nemlig
  • Ingeborg Kringeland Hald: Albin Prek
  • Hestenes klan av Live Bonnvie
Og hva angår fagbokprisen fikk jeg en riktig;
  • Ersland, Bjørn Arild : Fengslet. En bok om å sitte inne.
Og ikke helt uventa ble Stian Hole nominert til billedbokprisen igjen...

Måtte den beste vinne!

Utdelinga finner sted fredag den 25 mars samme sted som sist og ellers blir det vel den samme serveringa, den samme kulturministeren, det samme publikumet som pleier å komme ( inkludert meg sjæl) og som vanlig vil nok alle være enige om at det var en hyggelig og verdig seremoni. For min del håper jeg at de samme VANNVITTIG gode vannbakkelsene med sjokoladetrekk og fyll blir servert denne gangen også! Og er vi riktig heldige vil alle huske å slå av mobilene sine under arrangementet, men regner med at ingen tør noe annet hvis fru Ørjasæter som vanlig hever svøpen over forsamlinga.

Og pressa vil vel også komme for å ta de obligatoriske bildene og publisere en liten notis på et ikke altfor sentralt sted i avisa.

Til slutt: HADDE det vært for mye forlangt med en aldri så liten skandale denne gangen. For en gangs skyld! Eller må jeg i tilfelle lage den sjæl?

2 kommentarer:

Linn T. S. sa...

Jah! Venter med forventning på skandale, presseoppslag og ikke minst referat fra serveringen. Og vinnerne, ja, selvfølgelig...

elis lesebabbel sa...

Hei Linn! Skal du ikke ta deg turen? Gratis vitvin og kannapeer. Nok til en hel middag:-)