fredag, mai 11, 2012

Baller og respekt

I lettlestboka Respekt av Jon Ewo ( nok en bok i Skumringsserien, også denne støttet av Leser søker bok) møter vi to brødre, Kim og Zapper. Kvinnesynet er for å si det mildt ikke helt politisk korrekt, her er det menna som bestemmer og de skal faen ha seg frabedt at bitchene utfordrer dem. Dette er en tøff verden hvor kvinner er bitcher og menn skal ha respekt. Asså hvis ikke dette får gutta til å lese så veit fankern ikke jeg!

”Stikk, bitch” sier jeg
og dytter til dama,
som snorker med leppestiften
og puppen i puta."
s 10

Brødrene hadde en hard oppvekst med en voldelig far.

”Pleide å dunke oss/
Hver mandag, onsdag, fredag/
Til rytmen av rhythm og blues."

"Dunk-dunk på runde rumper.
Fin måte å holde varmen på, sa fatter.
helt til jeg skygga banen.”
S 20

Innimellom det røffe språket finnes det faktisk en sårhet, og storebrors omsorg for lillebroren kommer godt fram. Språket virker inside, uten at jeg har det minste kjennskap til dette miljøet. I hvert fall klinger det godt. Og heldigvis ikke med så krevende slanguttrykk som i den ”engleboka” av samme forfatter som kom ut i fjor.

Jon Ewo har skrevet flere lettlestbøker. Den beste er fremdeles Kriss Kross ( 1995) (Ny tittel : Kjip skrens, 2005). Den hadde en lun humor som jeg skulle ønske det var mer av i lettlestbøker for ungdom. ”Respekt” er den tredje boka i Skumringsserien, de to andre har jeg blogget om før.
Jeg har jo for ikke så lenge siden spurt meg hvorfor er det så mange dystre lettlestbøker for ungdom hvor hovedpersonen har voldelige eller halvkriminelle tendenser. ER det så sikkert at det er dette ungdommen helst vil ha?

Nei, la oss heller muntre seg opp med litt musikk. Her rapperen Notorius,. B. I G med Everyday Struggle.
I don't wanna live no mo'
Sometimes I hear death knocking at my front do'
I'm living everyday like a hustle
Another drug to juggle, another day another struggle
Joa, lystige saker!

Ingen kommentarer: