mandag, august 31, 2015

Jeg - en First Timer

Og så har man vært på IFLA – konferanse (hva nå fanden jeg hadde der å gjøre) for første – og med all sannsynlighet siste – gang i mitt syndige liv! ATT jeg skulle få oppleve dette før jeg kaster inn nøkkelkortet for godt! (Det er muligens bare bibliotekarer som vil skjønne hvor stor dette er, så resten kan vel egentlig bare slutte å lese her. Og det kan forresten også de som er ute etter de store avgjørelser og vyer etter det 81 IFLA-møtet noensinne.)

Og som ikke det var nok: Denne gangen fant IFLA-konferansen sted i Cape Town, South Africa. Og jeg – som aldri før har vært utenom Europas grenser!


Her stiger man inn i salen hvor the Newcomers Session skal finne sted ( altså for oss som er på IFLA-konferanse  for Aller Første Gang), (ukristelig) tidlig en søndag morgen. Stemninga er til å TA og FØLE på! Bare å beklage hvis ikke fotografen har klart å få fram den høytidelige på grensa til den sakrale stemninga.

Her er man så uerbødig at man drister seg til å ta en selfie med en drøss andre Newcomers i bakgrunnen.

Og her Fru Frisvold First Timer, temmelig preget av situasjonen kan man vel si. Som det også muligens framgår er bildet tatt i en dokø, noe som med all ønsket tydelighet skulle dokumentere travelheten på slike konferanser. (Takk til min kjære sjef som stilte seg til disposisjon for å ta dette historiske bildet! )

Og som man ikke hadde blitt oppstemt nok av Newcomers Session og erhvervingen av First Timer – trofeet ( festet nederst på badgen etter ALLE kunstens regler!!!!, folkens!!!  jeg skal ta det med meg i graven!!!) var det rett på den høytidelige åpninga av hele konferansen. Og tro meg : afrikanerne kan dette med å sette preg på en bibliotekkonferanse!!!


Musikalsk velkomst foran inngangen til The Opening Session.

Siden det ikke var mulig å ta bilder som ytte de opptredende retteferdighet nøyer jeg meg med å legge ut dette bildet av noen særdeles talentfulle ungdommer - som fikk hele den internasjonale bibliotekverdenen til å koke av begeistring!

Dessuten taler etc fra diverse prominenser som måtte kjempe en hard kamp om oppmerksonheten.

Som alle veit er Afrika en fattig verdensdel, og sammenliknet med norsk standard (og det enda vi kan klage aldri så mye, men herregudda, vi sammenlikner jo oss med de som det er mest naturlig å sammenlikne oss med) er bibliotekvesenet temmelig tilbake å ønske.

Men - de gjør det beste av det de har. Eller kanskje like korrekt - det de ikke har. Her et par filmtrailere som viser hvor livsviktig biblioteket er for å gi folk et anstendig liv i et fattig land.

Først en trailer til en film som viser en ”gatebibliotekars” utrettelige kamp for å spre IT-kunnskap og bibliotek ut til folket i Tanzania.
 

Jeg så også en film om to ungdommer som jobber som frivillige i et bibliotek som gjør alt med særdeles få ressurser - med det formål å gi folk et bedre liv.


Lenke til videoen

Og hva fanden hadde nå JEG å gjøre på IFLA-møtet? Ja, det kan man jo virkelig lure på, hva?


Her et – kanskje ikke altfor godt bilde tatt med en I-PAD - av undertegnede og kollega Ingvild som holder et innlegg om Writing Camp på Session 123 arrangert av en av underorganisasjonene;  Libraries Serving Persons with Print Disabilities

Takk og takk til NLB som betalte DEN lange reisa og opphold for et 20 minutters innlegg. Og takk til alle gode krefter som bidro til at teknologien, både film og powerpoint funket etter forventningene - dette i motsetning til på enkelte andre presentasjoner vi bivånet. (Asså hva fanden er gæernt med overhead?)

PS: ja, det er en stund siden IFLA-konferansen nå,  og jeg er for lengst tilbake til gamlelandet, men det er altså ikke før nå jeg har hatt tid til å blogge om begivenheten.

Ingen kommentarer: