torsdag, mars 26, 2015

Så har man vært på pensjonistkurs

... eller seniorkurs som det strengt tatt heter. Før jul fikk vi tilbud om å melde oss på et tre dagers kurs i Statens pensjonskasses regi. (Takk til Pappa Stat og alle skattebetalerne som gjør dette mulig. Og til min arbeidsplass NLB.)

Vi kunne velge mellom flere steder rundt om i landet. Går det så går det tenkte jeg, og sa at jeg ville til Røros. Dit hadde heller ikke min kollega noe imot å dra, og jammen fikk vi ikke grønt lys!

Her kommer en aldri så liten billedreportasje med vekt på stedets store sønn, Johan Falkberget.

Lokalene til den legendariske avisa Fjelljom hvor Falkberget i sin tidlige ungdom jobbet som journalist. Elva heter Hytteelva.
 

Undertegnede midt i Sleggevegen.

Min medkursist skuer utover Slagghaugen. (Også kalt Slegghaugen.) I bakgrunnen toppen av kirketårnet.

Klassisk Rørosmotiv fra Slagghaugen.
Undertegnede starstruck av Johan Falkberget-statuen.
Minnesmerket over den store dikter på kirkegården...

... og hvis man snur seg 180 grader;  Falkbergets grav.
Storstuggu, stedets utmerekede kulturhus

... og nærbilde av An-Margritt-statuen med Hovistuten. (En av norsk litteraturs mest profilerte okser?)
Den siste dagen ble både T og jeg litt lei av alle gamlingene og alt pensjonssnakket at vi valgte å gå på en musical framført av 10 - klassinger fra  Røros skole i den tidligere omtalte Storstuggu -   i stedet for middag på hotellet. Musicalen An-Margritt ble første gang satt opp på Trøndelag Teater i 1988. Det viste seg å være et godt valg. I pausen ble det servert hjemmebakst ( nam nam) og kaffe. Det er på bygda det skjer!

Til sist et fotografi av de talentfulle ungdommene. Fra finalescenen.
Og begge var enige om at det hadde vært en vellykket tur, både kulturelt, gastronomisk og pensjonsfaglig.

Ingen kommentarer: