lørdag, april 02, 2011

Og så samles vi på hvalen

Og av dette litt flaue ordspillet skjønner muligens de mest opplyste av mine lesere at jeg har vært på Ung 3.0 konferanse igjen, denne gangen i Sandefjord, selveste hvalfangstbyen. Alle referatene kan man jo finne her så da er det ingen vits at jeg prøver å gjengi noen av foredragene med de mulige feiltolkninger det måtte innebære. Det finnes da heller ingen ting som er kjedeligere enn å få referat fra de festene man selv ikke har vært på. Og apropos fester, så kan jeg jo starte med den fantastiske vokalgruppa Basix som kom helt fra Danmark for å underholde oss under middagen. Blant annet framførte de denne låta på utmerket vis. Unødvendig å si, stemninga var på topp.

Og stemninga steg jo noen ekstra hakk då Bibliotekaren Frå Helvete ein gong for alle reformerte takk for maten-talen, den mest håpløse sjanger som finnes. Og sjølvsagt; he did it his way! Ellers kan jeg varmt anbefale Rica Park Hotell i Sandefjord. Lokalene er elegante (gudene veit hvor mange hvaler om har måttet bøte med livet ... nei herregud nå FÅR jeg gi meg, dette er da ingen Green Peace-blogg- her er det sosiale medier og dess like for alle penga... ) og maten var fantastisk. Til frokost var det BÅDE bacon med speilegg og ( en helt fantastisk luftig) eggerøre og alskens sunne og mindre sunne lekkerheter! Men: dette er jo heller ingen matspalte, så igjen et forsøk på å komme seg tilbake til temaet, ungdommens mediebruk. Vil forresten bare legge til at flere hoteller har kuttet ut speilegg til frokost til fordel for en ofte særdeles vassen eggerøre og det er en forbannet uskikk.

Det som slo meg første dag er at ungdommen er aldeles rørende uvitende om hvor mye vi gamlinger egentlig veit om facebook, twitter og annen digital moro! Til og med YouTube veit vi jo hva er. OG blogger. (Tenk det, Hedda! Eller glem Hedda, Ibsen er kanskje ikke så inn blant ungdommen lengre. Selv ikke da jeg var ung var ”de fire store” av det aller hotteste når jeg tenker meg om. ) Men jammen er ungdommen søte når de setter av 20 minutter for å gi oss oldiser innblikk i twitter.coms muligheter!

Ellers så kom det fram at ungdom (og da mener jeg ungdom i alderen videregående skole) pr. i dag foretrekker facebook som kommunikasjonsmiddel. Og det i den grad at jeg faktisk blei ganske sjokkert ... men akkurat det kommer jeg heller tilbake til i en egen bloggpost. (Edit noen dager etter: HER) Ellers blei flere enn meg imponerte over hvor flinke dagens ungdom er til å snakke for store forsamlinger. Mens jeg selv knapt turte å holde et fordrag fra manus foran klassen står dagens ungdom bramfrie fram som om de ikke har gjort annet i hele sitt liv. Hvilket de muligens heller ikke har. Første innslag siste dagen var et forrykende sceneshow av elever fra musikklinja på Sandefjord videregående. Det må ha skjedd noen mutasjoner de siste 40 åra!

Her et bilde av deltakerne i Parksalen minus alle de som hadde tatt seg en kaffe og kake-pause. Og - ja du gjetter riktig - frukt. I forgrunnen Bibliotekaren Frå helvete Him Self!

Og så blei vi jo nok en gang beroliget med at mediebruk og dataspill ( ei heller Word of Warcraft) er så farlige som vi tror. Vi fikk også et grundig innblikk i det samme spillets finurligheter. Hvis jeg skulle framheve noen foredrag så måtte det kanskje være Arne Ola Nygaards fordrag om læringsprosesser i det digitale rommet. Enda så kjedelig tittelen høres ut. Et annet spenstig innslag var Åke Nygrens orientering om Kista Idea Lab, selv om det sant og si var litt begrensa hva jeg fikk med meg. Han startet med å be folk vise fram mobilene sine for å vise den teknologiske utviklinga de siste åra og
her har dere et bilde av min kjære NOKIA mobil-telefon innkjøpt i 2004 og det sier vel det meste.

Etter dag 1 gikk
min kjære kollega og undertegnede en tur ut i det fine været - uten verken GPS, geocoaching eller andre nymotens digitale herligheter. Vi tok oss en tur opp Preståsen og fotografen tok

også dette oversiktsbildet over den fordums hvalfangstbyen.


Vi kan jo også ta med dette veggmaleri av to hvaler i ( muligens?) naturlig størrelse, dessverre hadde ikke fotografen vidvinkel.

Og her en hval til av en noe mindre størrelse enn originalen. Tatt i Parken.

Og til slutt foran hotellet de sørgelige rester av en død hval. I bakgrunnen havna og strandpromenaden.

Til slutt vil jeg nok en gang takke arrangementskomiteen ( ingen nevnt ingen glemt) og håper inderlig at de får i stand et nytt ung 3.0 om et par år igjen.

Og helt til slutt en passende sang. Dere gjetter nok hvilken. I hvert fall alle som regner seg i alderen ”digitale innvandrere”.

4 kommentarer:

Eva sa...

Vil også gjerne på ein ny Ung 3.0 om eit par år. Forhåpentlegvis i ein sal litt betre tilpassa den store mengda med bærbare pc'ar som treng ladig støtt og stadig.

Det var forresten hyggeleg å treffe deg "laive". Og, om vi aldersmessig er digitale innvandrarar, så er iallfall nokre av oss særs godt integrert.

Har forresten sett "speleboka" på leselista mi. Den er alt innkjøpt :-)

elis lesebabbel sa...

Takk for sist, Eva! Burde kanskje ta en titt på den boka, ja. Noterte tittelen!

Linn T. S. sa...

Veldig glad for oppdateringer på hotellmat og annen mat som blir servert her og der. Særr!

elis lesebabbel sa...

Ja det er på denne bloggen du får vite om de uvesentlige tingene!