tirsdag, mars 06, 2012

Og alle var glade

Så har jeg igjen vært på den derre prisutdelinga dere veit og som vanlig kommer det en liten reportasje, nå også med bilder i fire farger.

Denne gangen var det ekstra spennende fordi det ikke var lagt ut noen pressemeldinger på forhånd. Ei heller på bibliotekarpostlista. Men da vi oppdaget Harald Rosenløw Eeg i foajeen forsto vi jo raskt tegninga. For hva i alle dager skulle han ha gjort her hvis det ikke var for å motta litteraturprisen. Egentlig hadde jo jeg håpt at Tyra Teodora Tronstad med boka "Hvis det er flere som juger nå" skulle få den, men Gyldig fravær er da neimen ikke noen dårlig bok det heller. Nå har jo Rosenløw Eeg fått priser både tidt og ofte, men faktisk bare to ganger fra Departementet. Den første gangen debutantprisen.

Her takker Rosenløw Eeg for prisen på sitt lune, sjarmerende og småfrekke vis. I forgrunnen ser vi krøllene til oversetteren Øysten Rosse, en flerfoldig prisbelønt oversetter. For anledningen deltar han imidlertid kun som jurymedlem.

Nå regner jeg jo med at alle denne bloggens lesere for lengst har fått med seg hvem som har fått priser for både ditt og datt men jeg vil likevel fremheve to;

Først debutant Kaia Linnea Dahle Nyhus som vant illustrasjonsprisen for Håpe, sa gåsa. Her takker hun for prisen. Hun er 22 år gammel og går på knus og hærverk eller hva nå denne skolen heter for tida. Dette er en spennende illustratør som det er all grunn til å ha forventninger til. Som om ikke DET var nok hadde den unge dame bursdag SAMME dag som hun fikk prisen!

Og her et foto av Hilde Kramer som meget fortjent fikk ”Juryens spesialpris for hennes bidrag til å gjøre bildeboksjangeren til en kunstopplevelse for barn” Og på veggen bak henne kan man jo selv se hvor allsidig kunstner hun er blitt. Vel fortjent denne prisen også. Jeg er riktig fornøyd med å kunne vise fotografier både av en nestor og en lovende debutant.














Her BURDE det vært et bilde av alle prisvinnerne med Anniken Huidtfeldt og diverse fotografer i forgrunnen, men dessverre kom jeg ikke på det før det var for seint. Men alle gliste bredt, inkludert ministeren. OG – regner med at mange lurer fælt nå – denne gangen uten skisko. Så vidt jeg kunne bedømme, med min mangelfulle skokompetanse, hadde ministeren riktig tekkelige svarte sko. Derimot LURER jeg på om hun ikke hadde den samme kjolen som da hun hadde på seg de til de grader omtalte skoene, med alle mulige forbehold om at jeg tar feil.

Og hva sa fru Kulturministeren da? Nei det var jo det vanlige det, hun er opptatt av kvalitet, mange bra filmer tar utgangspunkt i bøker, det er Torbjørn Egner – år i år i tilfelle noen ikke skulle ha fått DET med seg ... men like før jeg holdt på å sovne, i hvert fall i mental forstand, kommer det! BARE HØR HER!!!!! : Anniken er vert for de nordiske kulturministrene i år, og planlegger å sette barnelitteratur på den politiske dagsordenen! Og HOLD dere fast nå, folkens, hun vil jobbe for en
  • Egen
  • Nordisk
  • Barnelitteraturpris!!!!
  • DAAA RAAAA!!!!
Anniken! Nå steg du atskillige hakk i min aktelse! Og som ikke det er nok, denne gangen greide du også å uttale nesten alle navnene riktig!

Siden var det servering.

Her en liten oversikt over slottsbiblioteket med mat og venner av barne- og ungdomslitteraturen. Noen var der og andre ikke. Muligens litt færre enn det pleier, men så var det jo mandag og ikke fredag som er den vanligste dagen for dette arrangementet.


Her Birgitte, Sofie og Anne Kristin, den gode barnelitteraturens fortropp. I forgrunnen et noe betenkt bibliotekarbarn som garantert kommer til å få sin dose av den gode barnelitteratur.













Og her skulle det ha vært et fotografi av Øysten Rosse, som kunne fortelle at han nettopp hadde oversatt sin bok nr 500, Guri Vesaas og nok et bilde av Anne Kristin Lande. Men dessverre greide ikke fotografen å ta et bilde som ytte denne brave gjengen udi barne- og ungdomslitteraturen rettferdighet.

Hva som skjedde etter at jeg forlot stedet er neimen ikke så lett å si, men etter

den hvitvinmengden som var igjen regner jeg med at det ikke utartet seg på noe vis. Og det var kanskje det beste på en mandag formiddag.

Ingen kommentarer: