Finnes det i det hele tatt NOE samsvar mellom de ulike institusjoners nomineringer? Tid for granskning. Jeg tar mine argusøyne på!
BRAGEPRISEN
Allerede i november ble altså nomineringene til Brageprisen kunngjort med brask og bram:
- Inga Sætre : Fallteknikk : Cappelen Damm
- Bjørn Arild Ersland/ Hilde Kramer : Gjøken : Mangschou
- Sverre Knudsen : Aarons maskin : Cappelen Damm
- Sunniva Relling Berg : Utfor : Samlaget
Aarons maskin på Brage-lista er også nominert til Kritikerprisen men ikke til Kulturdepartementets pris. Endelig er Utfor nominert til departementets debutantpris mens Gjøken bare ble nominert til Brage. Thats life.
KRITIKERPRISEN
Så ser vi nærmere på bøkene nominert til Kritikerprisen :
- Nicolai Houm og Rune Markhus for Når alle sover, Gyldendal
- Karin Kinge Lindboe for Etterpå varer så lenge, Aschehoug
- Sverre Knudsen for Aarons maskin, Cappelen Damm
- Ingvild H. Rishøi og Bendik Kaltenborn for Pling i bollen. Fine og ufine barnerim, Cappelen Damm
KULTURDEPARTEMENTET
Under følger Kulturdepartementets nomineringer
Til Litteraturprisen er følgende bøker nominert:
- Harald Rosenløw Eeg : Gyldig fravær Aschehoug
- Erna Osland : Kyss ein bokstav : Skald forlag
- Tyra Teodora Tronstad : Hvis det er flere som juger nå :Aschehoug
Her et bilde av den mulige prisvinneren Harald Rosenløw Eeg i Spikersuppa i forbindelse med åpninga av nettstedetet ungdomsbøker.no, hvor han sammen med blant andre Ingelin Røssland og Bjørn Ingvaldsen, nåværende leder av NBU, sistnevnte for anledningen med ryggen til, snakket om ungdomsbøker og om sine nyeste utgivelser. Fotografiet er ikke spesielt godt, til gjengjeld er det ikke stjålet fra nettet.
De nominerte til Billedbokprisen er
- Marvin Halleraker : Freddy : Mangschou
- Nicolai Houm / Rune Markhus: Når alle sover : Gyldendal
- Ingvild H. Rishøi / Bendik Kaltenborn : Pling i bollen – fine og ufine barnerim : Cappelen Damm
Fagbokprisen
- Hilde Hagerup : Virginia Woolf IKON : Gyldendal
- Heidi Sofie Kvanvig : Nobels fredspris. Fra dynamitt til fred (Illustratører: Kristian Hammersand og Robin Snasen Rengård) : Cappelen Damm
- Pia Strømstad : Olje Fakta-løve : Illustratør: Kjetil Selnes : Cappelen Damm
Når det gjelder nomineringene til Debutantprisen
- ble jo faktisk Utfor av Sunniva Relling Berg nominert til Brageprisen. Litt av en debut får man si. Kanskje det er Relling Bergs tur denne gangen. Hadde blitt litt forbausa hvis en av de to andre hadde fått den men det er jo i tilfelle ikke første gangen jeg hadde blitt det, og neppe heller den siste. De to andre er
- Liv Eirill Evensen : Meg og en kritthvit T-skjorte uten trykk på : Omnipax
- Renate Nedregård : Mirakel : Cappelen Damm
Til slutt nomineringene til Tegneserieprisen
- Anna Fiske : Farmor og jeg : No Comprendo Press
- Jason : De 100 000 dødes øy : Tekst: Fabien Vehlmann, til norsk ved Tomas Lundbo Magikon
- Inga Sætre : Fallteknikk .
Jeg har ingenting imot verken illustratører eller oversettere men siden disse faller ut av sammenlikninga med de andre prisene tar jeg dem ikke med her.
I alt fire av samtlige nominerte til Departementsprisen er nominert av Brage eller Kritikerprisen, og en er nominert både av Brage og Kritikerprisen, men ingen er nominert tre ganger - under forutsetning at jeg har vært nøyaktig nok i tellinga.
JA, OG SÅ?
Konklusjonen liksom? Er det nå jeg skal si noe riktig glupt?
- Æsj, plutselig ble jeg drit lei hele greia, i det hele tatt har jeg et ganske blanda forhold til konkurranser i litteratur, egentlig er det noe forbannet tull og bør forbys ved norsk lov. ”Man kan inte tävla i musikk” som den svenske delen av antibevegelsen mot melodi Grand prix sa i en nå stadig fjernere fortid. Det er også uheldig at det settes fokus på noen få bøker på bekostning av andre som også burde fått oppmerksomhet. Det finnes også bøker som trass enkelte litterære svakheter har interessant historier å fortelle.
- På en annen side, er det liksom verre å konkurrere i litteratur enn i idrett, det finnes da forpokkermeg så mange gode bøker og bør man ikke skille klinten fra hveten og få fram det som virkelig er bra? Og samtidig får vi jo anledning til virkelig å feire barne- og ungdomslitteraturen og jammen kan vi unne oss den fornøyelsen. Og dessuten er det så altfor få anledninger en stakkars underbetalt bibliotekar har for å få seg litt gratis børst.
- OK, men trenger vi virkelig tre forskjellige institusjoner som vurderer litteratur? (Dessuten finnes det noen mindre men jeg kan ikke ta med alle). Jo, det er faktisk ikke så dumt for ikke å si helt nødvendig - hvis vi nå SKAL bla bla bla og det SKAL vi altså bla bla bla - at litteratur blir vurdert flere steder av tunge aktører – og slik at ikke bare én institusjon blir sittende med den endelige fasiten for hva som er det beste.
- Om det ikke er litt pussig at det er så forskjellige nomineringer? Nei tvert i mot er det et sunnhetstegn og som jeg har sagt til kjedsommelighet; å vurdere og premiere litteratur er ingen eksakt vitenskap. Tenk bare på nobelprisen. Eller stilbedømming i hoppsport for eksempel. Eller... ja alt som ikke har med tid, vekt og andre målbare størrelser å gjøre.
Det var litt av en innsats! Jeg er enig med deg i at det er viktig med litteraturpriser for de er med på å skape litt mer liv og røre omkring bøkene. Dessuten så kan jo vi som ikke leser så mange b & u bøker konsentere oss om de nominerte - om ikke annet.
SvarSlett