torsdag, februar 18, 2010

Taaa raaa! Nomineringene er klaaare!

Og da er det jo Kultur og kirke... unnskyld Kulturdepartementets årlige prisutdeling vi snakker om igjen! Som vanlig er det jo litt divergens mellom hva jeg TRODDE og hvordan det BLE med hensyn til nomineringene til den årlige departementale barne- og ungdomslitteraturprisutdelinga.

For litteraturprisen gjettet jeg jo på disse tre.
  • Tonje Glimmerdal av Maria Parr, som alle veit Samlaget
  • Forteljingar om Jolver av Rune Belsvik. CappelenDamm
  • Foten veit av Prinsesse Marry av Europa (eller hva det nå var igjen)Også Samlaget
Fasiten var jo noe nedslående, siden jeg bare hadde en riktig, det ble altså
  • Landet under isen av Lars Mæhle. Samlaget. Forøvrig en utmerket bok som fortjener oppmerksomhet! Og dermed er denne boka nominert til to priser i år!
  • Tonje Glimmerdal av Maria Parr. Samlaget (Som jeg vel har vært inne på til kjedsommelighet før antakelig vinner)
  • Taran Lysne Bjørnstad : DBY CappelenDamm. (Skjønner ikke helt at denne er blitt nominert i stedet for Endre Lund Eriksens bok Super, men sant å si så har jeg jo heller ikke lest den)
Når det gjelder billedbokprisen har jeg jo bomma helt! Herregud! Jeg gjetta jo på disse:
  • Øyvind Torseter, Gravenstein, Cappelen Damm
  • Bjørn Sortland/Hilde Kramer, Det hjertet husker, Aschehoug
  • Henriette Nilsen, Hva liker Muskatt?, Gyldendal
Og her er fasiten:
  • Gro Dahle og Svein Nyhus God natt, natt. (Sikkert en utmerket bok)
  • Bjørn Arild Ersland og Lars M. Aurtande Det første barnet på månen. Dette ER jo en heftig boka da og et dristig valg av juryen.
  • Bjørn F. Rørvik og Gry Moursund : Bukkene Bruse på badeland (CappelenDamm) er en riktig crazyhumoristisk bok. Og ikke til forkleinelse for den faste illustratøren, men sikkert ikke så dumt å skifte en gang i blant.
Når det gjelder debutantprisen tippet jeg på disse:
  • Henriette Nilsens : Hva liker Muskatt?
  • Victoria vil fly av John Rørdam.
  • Alt kan reparerast av Eivor Vidnes.
  • Baroch Tendler. Jakten CappelenDamm
Og de nominerte ble:
  • Iram Haq og Endre Skandfer (ill.) Skylappjenta CappelenDamm
  • Baroch Tendler. Jakten CappelenDamm
  • Henriette Nilsens billedbok Hva liker Muskatt?
Ja ja. 2 rette med andre ord.

Og fagbokprisen? Total kræsj bom! Ja jeg gjetta visst på illustrasjonsprisen også men det kommer jeg aldri til å gjøre mer!

Og alle forfattere, illustratører og forlag gleder seg! Riktignok har ikke Samlaget fått nomineringene ut på forsida ennå, heller ikke Gyldendal synes at det haster før i morra mens CappelenDamm er på hugget som vanlig. Det er jo noen som alltid skal stikke seg fram! Men regner med at alle fikk sjampis i strie strømmer hvis ikke økonomisjefen satte foten ned og mente det fikk holde med Napoleonskake.

Den endelige prisutdelinga er den 12 mars hvis jeg nå husker riktig! Spenningen blir ikke til å HOLDE ut! Og hvis ingenting uforutsett skulle inntreffe tar jeg meg vel turen som vanlig.

PS: Nei. jeg har INGENTING imot tegneserier i tilfelle noen skulle tror det. Det er bare det at tegneserier er SÅ langt unna mitt område for tida!

PS 2: ellers konstaterer jeg at Elling Borgersen er nominert til oversetterprisen for Kong Steves selvlysende HipHop-bibel og akkurat denne oversettelsen hadde jo jeg noen kommentarer til!

Ingen kommentarer: